Att utveckla mobilspel
Förr i tiden, när spel enbart släpptes till datorer och spelkonsoler, var det ganska komplicerat att utveckla spel. Man behövde ha ett bra kontaktnät och någon som kunde distribuera spelen, på fysiska lagringsmedier, till diverse olika spelbutiker, leksaksaffärer och liknande. Här har verkligen smartphonen, i kombination med att alla idag har tillgång till snabb internetuppkoppling i och utanför hemmet, öppnat upp helt nya möjligheter.
Spel utvecklade till mobiltelefoner når helt nya målgrupper som tidigare kanske aldrig har spelat dator- eller tv-spel. Eftersom i princip alla har en smartphone idag är den potentiella kundbasen enorm. Ur utvecklarsynvinkel är det också mycket enklare idag, då man inte behöver gå omvägen via en utgivare utan själv kan publicera sina spel på Google Play Store eller Apples App Store. Färre mellanhänder betyder att utvecklaren får en större del av kakan.
Från pojkrum till kontor
Det kan dock vara ett stort steg för många att gå från spelutveckling på hobbynivå hemma på kammaren till att börja skapa spel på kommersiell basis. Man behöver då starta ett eget företag med allt som det innebär. Det blir en väldig massa pappersarbete som man kanske inte hade tänkt på och är man flera, vilket man oftast är vid kommersiell spelutveckling, behöver man skaffa ett kontor att sitta i. Att hyra ett kontorshotell kan då vara ett billigt alternativ till ett traditionellt kontor, om man är en lite mindre utvecklare som ännu inte hunnit få snurr på den ekonomiska biten.
Vissa indieutvecklare föredrar dock att skapa sina spel helt själva. Det medför dock flera svårigheter. Utöver arbetsbördan och den tid det tar att behöva göra allt själv i spelet är det få personer som är bra på att både programmera, rita grafik, skapa musik och designa banor. En vanlig variant är att ett indieutvecklarteam består av en programmerare och en grafiker. Musik kan man faktiskt klara sig utan och ljudeffekter är ändå relativt lätt att spela in själv eller köpa färdiga. De flesta mobilspel är ganska enkla i upplägget, jämfört med spel på dator och konsol. Spel som Candy Crush är till exempel inte särskilt tekniskt komplicerade att programmera. Mycket idag handlar dock om paketering, bandesign och att finputsa spelen.
När det gäller mobilspel, och i synnerhet indieutvecklade sådana, är den i särklass populäraste spelmotorn Unity. Den är nämligen helt gratis att använda, såvida man drar in mindre än hundratusen dollar på sina spel per år. Vissa bolag utvecklar dock sina egna spelmotorer och till exempel har King tagit fram spelmotorn Defold som är specialanpassad för att skapa 2D-spel. Bland annat är mobilspel som Blossom Blast Saga skapat i Defold. 2016 släppte King dessutom Defold fritt för vem som helst att använda, men den verkar inte ha nått samma popularitet som Unity.