
Ha ett uppkopplat liv på jobbet!
En stor fördel med mobiltelefoner och inte minst den moderna tekniken som följd, är att företag kan få det lättare att upprätthålla en bra kommunikation med alla sina medarbetare och kunder hela dagen, helgen och natten med om det skulle behövas. Nackdelen med ett uppkopplat liv är dock att man sällan känner sig fri och att sneglandet på mobilen kan ta överhanden. För företag är det dock ett smart alternativ till de fasta nummer som inte sällan leder till ihärdiga ringsignaler och en telefon vars lur inte tas upp när medarbetaren är borta. Det rörliga livet under arbetstid får inte inkräkta på kommunikationen och därför har IT-telefoner och mobiltelefoner inkluderats i ett så kallat moln.
Mobilväxel
Med en mobilväxel kan alla företagets nummer, fastnätsnummer som mobila, inkluderas i en mobilväxel så att ett fast nummer skeppar vidare ringsignalen till mobiltelefonen eller växeln, där man sedan kan skapa samtalsgrupper och hela tiden försäkra sig om att få till stånd ett samtal när det behövs. Det spelar alltså ingen roll om en eller flera personer är på tjänsteresa eller ute på stan eller i möte – ringsignalen går alltid fram eller via en växeltelefonist som kopplar vidare. Man kan med en mobilväxel även få ett sms till det fasta numret och avläsa på ett smart sätt. Ja, även datorer går att koppla in i en mobilväxel.
Affärsnytta
Fördelen för företaget är att det gör mer affärsnytta i och med att man aldrig missar en kund eller ett samtal. Internt sett blir kommunikationen heller aldrig lidande. Denna typ av system är också billigare, rent generellt och blir ett alltmer användbart system för alla företag inom samtliga branscher. Studier har påvisat att effektiva företag som uppnår högt förändringsarbete, ligger steget före många gånger om till skillnad från företag som använder sig av de äldre systemen och den traditionella kommunikationen.
Stress för anställda
Baksidan med alltför många molnbaserade verktyg och mobilväxel, är att de anställda kan känna sig alltför stressiga när telefonen aldrig tycks ge upp och sluta ringa. Under dagarna är det naturligtvis viktigt att hålla sig tillgänglig, men om detta fortsätter in på kvällstid och tar över ens privatliv så bör man tala med chefen om problemet. Man har ju oftast redan fullt upp med den privata kommunikationen också, i och med sociala medier och allt vad det innebär.